Het leveranciersnetwerk voor bouwmaterialen BigMat heeft de laatste jaren groot marktaandeel gewonnen in Wallonië dankzij de slimme investeringsstrategie van franchiser Bodymat NV. “We willen een vertrouwde naam zijn in de Waalse bouwsector en erkend worden als best-in-class,” zegt Bodymat Properties Director Jacques Latouche. De bouw van het logistiek centrum in Ciney bevestigt de ambitie.
Best-in-class leverancier van bouwmaterialen
Het merk BigMat werd gelanceerd in Frankrijk in 1981. Sindsdien heeft het zich verspreid over grote delen van Europa, waaronder België, Spanje, Italië en Tsjechië. BigMat biedt een groot assortiment bouwmaterialen van hoge kwaliteit aan aan professionelen en doe-het-zelvers, zowel voor nieuwbouw als renovatie. Ze vormen de belangrijkste schakel tussen de fabrikant en de eindgebruiker.
Kennis en ervaring
In België bezit Bodymat NV vandaag dertien BigMat verkooppunten. Jacques Latouche vertelt het verhaal: “Bodymat is in feite uitgegroeid tot een belangrijke holding voor outlets van bouwmaterialen. We zijn in 1984 gestart met een verkooppunt in Namen en hebben stapsgewijs bijkomende outlets opgekocht in de rest van Wallonië. Door die groei konden we grote kortingen bedingen bij de fabrikanten. We hebben ook de activiteiten van de verschillende outlets gestroomlijnd, waardoor onze service aanzienlijk verbeterd is. Zo zorgen we ervoor dat onze verkopers de nodige kennis en ervaring hebben om advies te geven. Onze klanten appreciëren dat.”
We zorgen dat onze verkopers de nodige kennis en ervaring hebben om de klanten het beste advies te geven
Logistiek centraliseren voor een betere service
Recent koos Bodymat strategisch voor een centralisatie van de logistiek om de service verder te verbeteren. Jacques Latouche legt uit: “We hebben onder andere Transnam NV opgericht, onze centrale organisatie voor transport en handling. Zo kunnen we sneller op de behoeften reageren. In 2009 hebben we in Malonne een logistiek centrum gebouwd waar we grote stocks aanleggen van onze snel verkopende goederen. Dat was een groot succes en daarom beslisten we een stap verder te gaan en een tweede centrum te bouwen in Ciney, dit keer voor de voorraden zwaar materiaal zoals welfsels, beton- en cellenbetonblokken, balken en tanks. Zo konden we nog sneller leveren. Tijd is geld, zeker in de bouwsector.”
Portaalkraan
Om de activiteiten te faciliteren werd het logistiek centrum in Ciney uitgerust met een portaalkraan. “We waren eerst niet zeker of we wel een portaalkraan nodig hadden,” zegt Latouche. “Maar we hebben een bedrijfsbezoek gebracht aan het logistiek centrum van Pauli Beton in Hoeselt. Daar konden we zien dat een portaalkraan de beste oplossing was om zware goederen op zo’n terrein te verplaatsen. Je zou ook vorkliften kunnen gebruiken, maar dan heb je ook toegangswegen nodig en verlies je veel opslagruimte. Ook het laden en lossen is veel eenvoudiger en sneller met een portaalkraan.”
Specificaties
TCS ontwierp, engineerde, fabriceerde en installeerde de portaalkraan op de logistieke site in Ciney:
- 8T portaalkraan van 40m met 8m oversteek
- Kraanklasse M5/sm, hijsklasse M6/3m
- 40…4 m/min kraanrijsnelheid, beperkt tot 20 m/min in oversteek
- 30…5 m/min katrijsnelheid
- 5+0.8 m/min hijssnelheid
- 3 compensatieliggers 8T x 4.75m/6.25m/3.45m
- 4 led lichten
- RF-besturing
- Platform met elektrische schakelkasten, bereikbaar via kooiladder
- 2 x 90m spoorliggers