Het decor van Beyoncé’s concerttournee van 2016 was een platform met een reusachtig ronddraaiend 3D-volume waarop beelden werden geprojecteerd. Wereldleider in concertpodia Stageco ging in zee met TCS om samen deze gedurfde primeur voor de entertainment business te ontwikkelen.
Het draaiende podium van Beyoncé
Een podium voor een concerttournee ontwikkelen is een speciale uitdaging voor een staalconstructeur. Dirk De Decker van Stageco verklaart: “Staalconstructies worden normaal slechts één keer geassembleerd, maar deze concertpodia worden tijdens een tournee verschillende keren opgezet en weer ontmanteld. De opbouw moet zo eenvoudig mogelijk zijn en moet veilig kunnen gebeuren, zelfs door personen zonder specifieke kennis van staalbouw. Dat vereist een modulair ontwerp en een grote standaardisatie van onderdelen.”
Supersteruitdagingen
Extra spannend wordt het wanneer het gaat over een van die indrukwekkende, op maat gemaakte podia voor supersterren. “Die podia hebben een uniek design en zijn technisch vaak heel complex. Toch moeten deze bouwwerken bijna even eenvoudig getransporteerd en opgezet kunnen worden als een standaardpodium,” zegt De Decker. “Daarom is het essentieel om de structuur modulair te maken en slimme methodes te bedenken voor de opbouw en ontmanteling. Er is ook een logistieke uitdaging. Je moet weten dat we die podia voortdurend moeten kunnen opbouwen, ontmantelen en transporteren, ook als het concert in een bepaald stadion loopt. Daarom moeten we voor elk podium verschillende, identieke bouwpakketten maken. De componenten daarvan moeten zelfs onderling uitwisselbaar zijn. Bijgevolg zijn de toleranties erg klein – de staalfabricage moet tot op de millimeter juist zijn.”
Een wild idee?
Het management van zo’n superster komt soms zelfs af met ogenschijnlijk wilde ideeën, zoals de tourdesigners van Beyoncé deden in December 2015. “We werden gevraagd voor een onuitgegeven project,” zegt De Decker. “Het idee was een podium met een gigantisch draaiend 3D-volume waarop live beelden kunnen worden geprojecteerd. Het ging om een volume van 20,4 meter hoog op een basis van 19 x 9,6 meter. Het volume moest helemaal kunnen ronddraaien en soms in twee stukken uiteenschuiven. Dit soort constructies bestaat misschien wel in theaters en operagebouwen, maar niet op deze schaal en zeker niet als een mobiele structuur die je gemakkelijk kunt ontmantelen, transporteren en elders weer opbouwen. Ik moet zeggen dat we eerst dachten om de opdracht te weigeren, maar toen contacteerden we TCS.”
Gecumuleerde engineeringexpertise
Dat was de doorbraak. De Decker: “Onze ingenieurs vergaderden enkele keren met het ingenieursteam van TCS en ze besloten dat we het samen konden klaarspelen. Daarbij was TCS’ expertise in hijstoestellen van cruciaal belang, zeker voor de elektromechanische componenten en de rails die nodig zijn voor de axiale en longitudinale bewegingen. Ze hebben gezocht naar manieren om die componenten modulair te maken en samen hebben we een detailontwerp gemaakt dat voldoet aan ons gestandaardiseerd constructieconcept. Onze gecumuleerde expertise heeft het gedaan.”
We hadden maar ongeveer drie maanden, wat heel kort is voor zo’n gedurfd project
Op tijd klaar voor het eerste concert
Maar het moest snel gaan. “We hebben de opdracht medio januari aanvaard en het eerste concert van een reeks van veertig zou al eind april 2016 plaatsvinden. We hadden dus slechts drie maanden, wat een heel korte periode is voor zo’n gedurfd project. Het was ook een erg grote structuur, we hadden 75 trucks nodig om het te transporteren en 60 mensen om het op te zetten.”
Tegen maart 2016 was de eerste set voltooid en werd een testopstelling uitgevoerd in het atelier. “Alle onderdelen werden met uiterste precisie gemaakt, afwijkingen werden beperkt tot 1 of 2 millimeter, wat mooi onder de opgelegde tolerantiegrenzen is. De tests bevestigden ook dat de hele structuur kan opgebouwd worden in slechts enkele dagen. Straf? Ik heb er nooit aan getwijfeld.”
Beyoncé’s The Formation World Tour liep van april tot augustus 2016 en was een enorm succes.
Stageco
Stageco is wereldleider in het aanbieden van podiuminfrastructuur voor concerttournees. Het bedrijf is gesticht in 1985 als een spin-off van het bekende Rock Werchter Festival in België. Stageco kreeg internationale faam met het ontwerp en de constructie van podia voor Genesis, Guns ‘n Roses, Metallica, AC/DC, The Rolling Stones, Bruce Springsteen, Pink Floyd, U2 en vele anderen. Ze leveren zowel gestandaardiseerde als op maat gemaakte mobiele podia, waarbij ze telkens gebruik maken van het gepatenteerde Steel Tower System constructiesysteem.