Een wild idee?
Het management van zo’n superster komt soms zelfs af met ogenschijnlijk wilde ideeën, zoals de tourdesigners van Beyoncé deden in December 2015. “We werden gevraagd voor een onuitgegeven project,” zegt De Decker. “Het idee was een podium met een gigantisch draaiend 3D-volume waarop live beelden kunnen worden geprojecteerd. Het ging om een volume van 20,4 meter hoog op een basis van 19 x 9,6 meter. Het volume moest helemaal kunnen ronddraaien en soms in twee stukken uiteenschuiven. Dit soort constructies bestaat misschien wel in theaters en operagebouwen, maar niet op deze schaal en zeker niet als een mobiele structuur die je gemakkelijk kunt ontmantelen, transporteren en elders weer opbouwen. Ik moet zeggen dat we eerst dachten om de opdracht te weigeren, maar toen contacteerden we TCS.”
Gecumuleerde engineeringexpertise
Dat was de doorbraak. De Decker: “Onze ingenieurs vergaderden enkele keren met het ingenieursteam van TCS en ze besloten dat we het samen konden klaarspelen. Daarbij was TCS’ expertise in hijstoestellen van cruciaal belang, zeker voor de elektromechanische componenten en de rails die nodig zijn voor de axiale en longitudinale bewegingen. Ze hebben gezocht naar manieren om die componenten modulair te maken en samen hebben we een detailontwerp gemaakt dat voldoet aan ons gestandaardiseerd constructieconcept. Onze gecumuleerde expertise heeft het gedaan.”