Bijna alle bouten, schroeven en meubelbeslag die je overal ter wereld in doe-het-zelf-zaken vindt worden gemaakt met traditionele technieken zoals draaien en frezen waarbij materiaal wordt verwijderd. Maar toenemende arbeids- en materiaalkosten doen bepaalde fabrikanten overstappen op koudvervorming of een combinatie van beide technieken. Dat is zeker zo wanneer het gaat om complexe bevestigingsstukken zoals er gebruikt worden in de auto-industrie.
Complexe metalen objecten met hoge precisie
“Koudvervorming betekent het vervormen van een eenvoudig metalen stuk tot het exact de juiste vorm heeft,” vertelt Peter Janssen. “Het is een heel veelzijdige techniek waarmee je haast elk denkbaar object kunt maken, ook tandwielen en schroefdraad. Vertrekkend van een eenvoudige metalen cilinder heb je vier tot zes vervormingsstappen nodig om je eindproduct te maken, afhankelijk van de complexiteit ervan.”
Een bijkomend voordeel van koudvervorming is de productiesnelheid. Peter Janssen: “Deze machines hebben een outputsnelheid van tussen 75 en 300 stuks/min terwijl traditionele machines soms meerdere minuten nodig hebben om een stuk te maken. Bovendien wordt het materiaal sterker tijdens de koudvervorming. En koudvervorming maakt geen afval zoals de splinters van de traditionele metaalbewerking. Het koudvervormde stuk heeft exact hetzelfde gewicht als de initiële cilinder. Bij grote hoeveelheden scheelt dat aanzienlijk in materiaalkost.”