Aluminiumproducent Aleris heeft onlangs zijn 40 jaar oude coilkraan in de werkplaats in Duffel vervangen. Om ergonomische en praktische redenen kozen ze voor een maatwerkkraan met identieke functionele afmetingen maar uitgerust met een moderne frequentiesturing en state-of-the-art functies.
Identiek functioneel ontwerp, betere performance
De fabriek in Duffel is een van de grootste walswerken in Europa en produceert gewalste producten van aluminium en speciale legeringen. Ze omvat een 148-inch warmwals en drie koudwalsen. De producten van Aleris worden voor diverse toepassingen gebruikt in de automobielsector, de vliegtuigbouw en de bouwsector.
Tekenen van slijtage
Vorig jaar verving Aleris Duffel zijn 40 jaar oude coilkraan, een toestel dat 24/7 gebruikt werd om coils uit de voorraad te halen of terug te plaatsen in functie van de productievraag. “De oude kraan toonde tekenen van ernstige slijtage, waaronder enkele beginnende vermoeiingsbreuken,” zegt Eddy Vluymans. “De kraan werd steeds minder betrouwbaar. Nu en dan vielen mechanische of elektrische elementen uit, wat leidde tot ongeplande stilstanden en zelfs veiligheidsproblemen.”
Het slimme ontwerp zorgde voor materiaalbesparing zodat het ook financieel de meest voordelige oplossing was
Een bijna-replica om reorganisatiekosten te vermijden
Aleris besliste om geen standaard coilkraan te bestellen maar een op maat gemaakte bijna-replica van de bestaande kraan. “Dat was voor ons de slimste oplossing,” zegt Vluymans. “De kraan was perfect geïntegreerd in de flow van onze activiteiten in de werkplaats. Gelijk welke standaardkraan zou heel anders gebouwd zijn en ons verplichten om onze activiteiten te reorganiseren, met extra kosten tot gevolg. Daarom wilden we een nieuwe kraan met compatibele afmetingen en exact dezelfde geometrie voor de coiltong en de controlecabine. Dat had het bijkomende voordeel dat we de oude kraan in reserve konden houden.”
Extra functies en een kleiner eigengewicht
“Natuurlijk moest de kraan uitgerust worden met moderne frequentiesturing voor een soepelere beweging,” voegt Vluymans eraan toe. “En het belangrijkste: het eigengewicht mocht niet groter zijn, want de draagstructuur was niet voorzien op een hogere last.”
Dat laatste was een cruciaal element in de toekenning van de opdracht aan TCS. “Ze slaagden erin een kraan te ontwikkelen met een beduidend lager eigengewicht dan de oude kraan,” bevestigt Vluymans. “Ze stelden ook voor om de openwinch te vervangen door een standaardtakel van Demag. Hun slim ontwerp zorgde ook voor materiaalbesparing zodat de oplossing ook financieel de voordeligste was. Bovendien werkten ze heel efficiënt. De installatie werd in een week voltooid zonder dat we onze activiteiten moesten onderbreken.”
Specificaties
- 30,88 m dubbelligger loopkraan voor de manipulatie van coils tot 1 ton.
- Het hijsmechanisme op de hoofdloopkat is uitgerust met een operatorcabine met hijsjuk die op en neer beweegt langs een verticale balk. Het mechanisme kan draaien rond een verticale as.
- 0,8 – 8 m/min. variabele hijssnelheid, 4 – 20 m/min. variabele katrijsnelheid, 1 rpm draaisnelheid.
- Hulphijssysteem op aparte loopkat onder een van de liggers.
- 12 – 60 m/min. variabele kraanloopsnelheid.