Proces Cranes_Sabca

Wat de vliegtuigindustrie bijzonder maakt

SABCA gebruikt KBK-tool op Airbus vleugelonderdelen
Leestijd
3 minuten

Geen enkele industrie is zoals de vliegtuigbouw. In tegenstelling tot de automobielsector is er veel minder geautomatiseerd. “Wij doen heel wat handelingen handmatig,” zegt Patrick De Nayer van de Belgische constructeur van vliegtuigonderdelen SABCA. “We hebben daar aangepaste tools voor nodig.” Een goed voorbeeld is de recente installatie van een op maat gemaakte KBK-kraanoplossing voor het manipuleren van Airbus vleugelonderdelen.

SABCA’s ervaring in de vliegtuigbouw gaat al terug tot 1920. In de nasleep van de Eerste Wereldoorlog begon het bedrijf vooral voor het Belgische Leger te produceren en het is dat decennialang blijven doen. Maar vandaag werkt het vooral voor de private vliegtuigindustrie (Airbus) en voor de Europese ruimteprogramma’s (Ariane).

 

Een reeks gespecialiseerde werkposten

Fabricage is een gesofisticeerd proces bij SABCA. De Nayer: “In de vliegtuigindustrie zijn de volumes tamelijk klein. Daardoor is automatisering een echte uitdaging. Wij hebben geen lopende banden met robots in onze werkplaatsen, we hebben verschillende manuele werkposten, elk uitgerust met speciale machines en instrumenten, bijvoorbeeld om aluminium platen en stukken vast te klinken.”

Een ander groot verschil is dat de meeste platen en elementen geometrisch veel complexer zijn dan auto-onderdelen. De Nayer legt uit: “De geometrie van auto’s wordt zo eenvoudig mogelijk gemaakt om de maakbaarheid te verbeteren. Dat kun je bij vliegtuigen niet doen, de kleinste afwijking van het oorspronkelijke design kan een grote impact hebben op het aerodynamisch gedrag.”

 

Process Cranes_Sabca
De KBK-tool vereenvoudigt het correct draaien en positioneren van de gebogen vleugelplaten onder het klinknagelpistool.

Met de tool winnen we heel wat tijd in het productieproces

Op maat gemaakte kraanoplossing voor complexe platen

Omdat details zo belangrijk zijn in de vliegtuigindustrie moet SABCA vaak heel complexe, in drie dimensies gebogen platen verwerken. Die zijn heel moeilijk te manipuleren en geven dus heel wat ongemakken. De Nayer herinnert zich de moeilijkheden bij het verwerken van de gebogen elementen van de Airbus A380: “Onze medewerkers vonden het onhandig en ongemakkelijk de platen correct te plaatsen voor het vastklinken. Gelukkig heeft TCS ons vorig jaar geholpen. Ze hebben een aangeaste oplossing gemaakt gebaseerd op een Demag KBK-kraan met vier hijstakels die met slechts één afstandsbediening worden bestuurd. Met die tool is het veel eenvoudiger om de vleugels te kantelen en draaien om ze correct onder het klinknagelpistool te brengen. Dat is een hele opluchting en we winnen er veel tijd mee in het productieproces.”

Specificaties

  • Installatie:
    • Steunstructuur
    • 10 meter KBK-rails
    • 2 haakkranen 2 x 150 kg met Demag takels
  • Besturing van kraan en takels gebeurt ofwel vanop een desk op wielen of met behulp van een mobiele afstandsbediening

Proces Cranes_Sabca

Geïnspireerd door dit verhaal?