Een automatisch en intelligent proces
ArcelorMittal verzorgde de flexibele automatisering van de transportbewegingen op de terminal, van cruciaal belang voor de operationele efficiëntie.
Van Steenberge legt de werking uit: “Er zit een hele intelligentie achter het automatische stockage- en sorteersysteem en een uitgebreid apparaat aan scanners en sensoren. De stockageplaats van de coils in het magazijn wordt volautomatisch bepaald op basis van de kenmerken en dimensies van de coils, de beschikbare ruimte en accommodatie voor stockage en de planning van de latere leveringen. Ook de kosten worden in rekening gebracht. Vervolgens worden voor elke levering de juiste coils volautomatisch naar de laadkade gebracht met behulp van de magazijnkranen, acht transferwagens en twee sorteerkranen. Op de kade liggen de coils dan perfect klaar om met grote havenkranen manueel opgepikt en geladen te worden. Het vergde heel wat studiewerk om de interactie van de verschillende componenten efficiënt en veilig te regelen.”
Perfect op elkaar afgestemd
TCS heeft de magazijnkranen, transferwagens en sorteerkranen voor dat proces ontworpen, gebouwd en geleverd. Van Steenberge: “Dat is de hardware van het systeem, wij zorgden voor de software. We hebben heel intensief met TCS samengewerkt om de kraandimensionering en procesautomatisering perfect op elkaar af te stemmen. Zij hebben immers de ervaring en expertise om kranen correct te dimensioneren voor de hele levenscyclus van 20 jaar, rekening houdend met de te verwachten belastingscycli. Zij waakten er ook over dat de kranen makkelijk te onderhouden zijn. Maar we moesten voortduerend overleggen want hun ontwerp en de dimensies van de kranen hebben een impact op de acceleratie- en deceleratiesnelheden en dus op de duur van de verschillende bewegingen. Dat zijn cruciale parameters in zo’n automatisering, ook om de elektromotoren heel precies af te stellen.”
Testprogramma in drie stappen
Een eerste testopstelling gebouwd bij TCS in Houthalen-Helchteren. “Daar hebben we een manuele test van elke kraan afzonderlijk uitgevoerd,” verduidelijkt Van Steenberge. “Pas daarna hebben we alles geassembleerd in de nieuwe terminal in Gent, met de kranen op de rails op hun definitieve plaats. Dat liet ons toe om het systeem in zijn geheel te testen en juist af te stellen, ook de interactie tussen de verschillende kranen en de antibotsinrichtingen. Daarna hebben we in samenwerking met operator Euroports ook het hekwerk en de afbakening van de veiligheidszones op punt gesteld.”