Single point of contact
“We hebben het project aan TCS toevertrouwd omdat ze een totaaloplossing aanboden,” zegt Marco Boly. Het voorstel kon AMCLE om vier redenen overtuigen. Ten eerste had TCS een sterk logistiek concept met een gefaseerde aanpak van de bouwactiviteiten. Ten tweede hadden ze ervaring met het ontwerp en de bouw van opslaghallen en de bijhorende kranen voor het transporteren van de gewalste liggers. Ten derde waren ze bereid om op te treden als Turnkey Contractor, verantwoordelijk voor alle onderdelen van het project, inclusief de wegenbouw en de aanleg van spoorinfrastructuur. Marco Boly: “Zo hadden we een Single Point of Contact voor alle bouwactiviteiten. TCS huurde niet alleen de onderaannemers, ze aanvaardden ook de bijhorende risico’s en de coördinatieverantwoordelijkheid.” En tot slot: TCS was ook erg competitief qua prijs en dienstverlening.
Goede communicatie op de site
De bouw van de nieuwe infrastructuur was een hele uitdaging omdat de site operationeel bleef tijdens de bouwactiviteiten. Bovendien moest een veelgebruikt spoorwegtraject in het project geïntegreerd worden. Dat compliceerde de mobiliteitseisen van zowel de operationele activiteiten als de constructiewerkzaamheden. Het verkeersplan veranderde dan ook voortdurend tijdens het project.
De projectleider van TCS coördineerde de activiteiten van alle onderaannemers en leveranciers en informeerde de eigenaar op regelmatige basis. Hij pleegde ook overleg met de lokale overheden en de spoorwegmaatschappij. “Met al die complicerende factoren kon het project alleen tijdig en binnen budget opgeleverd worden dankzij een accurate detailplanning en een goede onsite communicatie,” zegt Boly. “We hebben overigens geen enkel ongeval gehad tijdens het project.”