Warehouses-Production units_Proces cranes_Vosta

De voordelen van watertransport

LSC: opslag van coils en productie van platen
Leestijd
5 minuten

In 2008 werd een nieuw staalservicecenter gebouwd langs het kanaal in Bree (Belgisch Limburg). Het Limburgs Staalservice Center (LSC) is uitgerust om ongeveer 200.000 ton staalplaten per jaar te maken voor de staalverwerkende nijverheid in de buurlanden. “De ligging langs een waterweg is cruciaal voor onze business,” zegt Site Manager Edwin Cramer.

Staalservicecenters zoals LSC werken als go-between tussen staalproducenten en staalhandelaars. Ze danken hun bestaan aan het feit dat de staalnijverheid een vraaggestuurde business is. De staalverwerkende industrie heeft just in time de juiste op maat gemaakte staalplaten nodig. “Dat is een uitdaging voor de handelaars,” verklaart Cramer. “Enerzijds proberen ze hun stock klein te houden vanwege de kosten, anderzijds moeten ze op vraag leveren, zonder uitstel. Daarom zijn wij er: we zijn een serviceprovider. We bieden opslagruimte voor de coils plus een voldoende grote productiecapaciteit om staalplaten van verschillende afmetingen te maken.”

 

Kostenefficiënt en milieuvriendelijk transport

De ligging van LSC langs de Zuid-Willemsvaart bij het Albertkanaal is cruciaal voor de business. Edwin Cramer: “De staalcoils worden verscheept vanuit verschillende locaties, vooral IJmuiden, Antwerpen en Rotterdam. Op onze site in Bree produceren en leveren we platen voor bedrijven in Duitsland, de Benelux en Noord-Frankrijk. Ongeveer 90% van de coils worden over het water getransporteerd. Dat is voordelig door de lage kost en de beperkte ecologische voetafdruk. Denk aan het aantal trucks dat nodig zou zijn om jaarlijks 200.000 ton coils over de weg te leveren.”

Warehouses_Production Units_Process cranes_Vosta

Denk aan het aantal trucks dat nodig zou zijn om jaarlijks 200.000 ton coils over de weg te leveren

Groeien naar volle capaciteit

Momenteel werken er 20 mensen in het servicecenter, binnenkort worden er nog eens 30 aangenomen. Cramer: “We komen in de tweede fase van de bouw van de site. We hebben op dit moment één plaatverwerkingsmachine voor platen van 2 mm tot 20 mm aan een lengte van maximaal 16 meter. Maar we hebben een tweede machine besteld voor dunnen platen vanaf 0,8 mm. Ze wordt eind 2009 geïnstalleerd. We hopen tegen dan onze volledige opslagcapaciteit van 50.000 ton te kunnen benutten. De vraag is er, zelfs in het huidige economische klimaat.”

Warehouses_Production Units_Process cranes_Vosta

Turnkey Contractor vermindert projectrisico’s

LSC nam geen risico bij de bouw van het nieuwe servicecenter in Bree. “Onze Turnkey Contractor had de layout van de plant geoptimaliseerd,” zegt Edwin Cramer. “Maar sommige zaken eigen aan de site vroegen wel speciale aandacht toen de werken startten. Dankzij de expertise van TCS en de goede planning kon het project in ongeveer 15 maanden voltooid worden.”

TCS ontwierp een efficiënte fabrieksplattegrond op de 37.000 m² grote site aan de Zuid-Willemsvaart. “Het is geruststellend om te weten dat ze expertise hebben in zowel staalconstructie als kranenbouw,” zegt Cramer. “Zo konden ze alle aspecten van het gebouw optimaliseren, inclusief de staalconstructie, de funderingen en de kraaninfrastructuur. Ik moest alleen de randvoorwaarden van ons productieproces meegeven, zij deden de rest. Zo ontwierpen ze een gebouw dat sterk geoptimaliseerd was naar maakbaarheid en efficiëntie.”

 

Kostelijke grondverdichting vermijden

Eens de bouw gestart was kwamen onvoorziene omstandigheden aan het licht: op sommige plaatsen bleek de grond te zwak om het gebouw te dragen. “Voorafgaand bodemonderzoek had die zwakte niet blootgelegd,” zegt Cramer, “waardoor TCS snel een alternatieve oplossing voor de fundering moest uitdokteren. Ze stelden een fundering op grindkolommen voor, waardoor we een kostelijke grondverdichting konden vermijden.”

 

Warehouses_Production Units_Process cranes_Vosta

Een ervaren Turnkey Contractor

TCS nam ook al het nodige coördinatiewerk voor zijn rekening. Cramer: “Bijvoorbeeld: er loopt een hoogspanningskabel van Elia over het terrein. Om veiligheidsredenen moest die uitgeschakeld worden tijdens kraanmanipulaties. Dat vereiste een zorgvuldige planning en coördinatie. Dit is nog een extra reden waarom we met een ervaren Turnkey Contractor gewerkt hebben. Het is zo veel meer dan de typische staalconstructeur. Dat alles heeft ons werk aanzienlijk vergemakkelijkt.”

warehouses_Production Units_Proces cranes_Vosta
TCS heeft niet alleen de staalconstructie gebouwd maar ook de rolbruggen gemaakt en de werken gecoördineerd.

Specificaties

  • Hal van 22,690 m², 1095 m² kantoorruimte, 12,500 m² wegen en parkeerruimte
  • 1564 ton staal
  • 40 ton Procrane coilrolbrug van 40 meter met geïntegreerde coilgrijperbesturing, geautomatiseerd opslagruimtebeheer en anti-sway
  • 40 ton Procrane laadkraan van 40 meter met geïntegreerde coilgrijperbesturing
  • 6 bijkomende Unicrane+ rolbruggen voor de manipulatie van platen
  • Coilwagen (40 ton)

Geïnspireerd door dit verhaal?