Aangepaste engineering
De staalconstructeur moet daarvoor wel goed georganiseerd zijn. “Niet elke Europese constructeur kan dergelijke projecten uitvoeren,” erkent Teuwen. “Ten eerste hebben ze een studiebureau nodig met een solide kennis van niet-Europese normen, bijvoorbeeld in verband met weerstand tegen aardbevingen. Constructies moeten ook zo worden ontworpen dat ze gemakkelijk in batches kunnen worden verzonden en door lokale teams kunnen worden opgesteld met behulp van speciale apparatuur. Het vereist ook dat constructeurs hun werk nauwgezet plannen en ervoor zorgen dat de productie van offsite-onderdelen wordt afgestemd op het onsite-projectplan. Om het eenvoudig te zeggen: de structurele elementen stuur je best niet met de laatste batch!”
Vermijd vertragingskosten
En hoe zit het met de administratieve last en de extra verzendkosten? “Die moet je niet overschatten,” zegt Teuwen. “De administratieve last kan in sommige landen hoog zijn, maar een goed georganiseerd bedrijf kan daarmee omgaan. En ja, de verzending is een extra kost, maar het is echt een klein deel van het totale budget. Voor de projectontwikkelaar is het veel belangrijker om projectrisico's te verminderen, want een mogelijke projectvertraging betekent een veel groter verlies.”