Luchtvaartservicebedrijf Snecma Services Brussels (SSB) heeft recent zijn proefcel geüpgraded om klaar te zijn voor het onderhoud van de vliegtuigmotoren van de nieuwste generatie. Het werk omvatte een brede waaier aan activiteiten waaronder het aanpassen van funderingen en staalstructuur, het installeren van een monorailkraan en het herstellen van een beschadigde poort. “We waren aangenaam verrast dat onze geprefereerde kraanleverancier ook helemaal vertrouwd is met die andere taken,” zegt Directeur Onderhoud Yves Lagrange.
Upgrade van een proefcel voor vliegtuigmotoren
De proefcel is een cruciale installatie van SSB. Ze wordt gebruikt om de onderhouden motoren te testen voor levering. (zie ook ‘Tijd is geld bij het onderhoud van vliegtuigmotoren’). De cel is een constructie die de motor ondersteunt tijdens de real-life operationele tests. Zo kan SSB de reële stuwkracht van de motor meten om ze te vergelijken met de specificaties en prestatie-eisen.
Een gevarieerd takenpakket
De recente introductie van een nieuwe generatie motoren (LEAP genaamd) in enkele modellen van Boeing, Airbus en Comac vereiste aanpassingen aan de proefcel van SSB. Yves Lagrange legt uit: “De nieuwe LEAP-motoren zijn groter dan de CFM-motoren die we nu al enkele decennia onderhouden en testen. Daarom moesten we ons testplatform uitbreiden. We moesten ook een bijkomende monorailkraan installeren om de motoronderdelen goed in positie te kunnen brengen. Bovendien zijn de tests op een LEAP-motor veel arbeidsintensiever dan de onderhoudstests op CFM-motoren, onder meer omdat er veel meer data-acquisitie bij komt kijken. In de plaats van 100 parameters moeten we nu het tienvoudige ervan meten, daarom moeten we een hele batterij elektronische toestellen op het testplatform plaatsen en sommige daarvan zijn nogal zwaar. En tenslotte moesten we looppaden, trappen, ladders en relingen aanpassen aan nieuwe veiligheidsnormen.”
Ik ken niet veel bedrijven met in-house expertise in uiteenlopende domeinen zoals kranen, staalconstructie en Turnkey Contracting
Eén firma voor het hele pakket
Eerst dachten Lagrange en zijn medewerkers dat ze hiervoor minstens twee of drie verschillende firma’s moesten inhuren. Maar tijdens de onderhandelingen voor de monorailkraan vernam hij dat TCS ook veel expertise in huis heeft voor het andere werk. “TCS is al een hele tijd onze geprefereerde partner voor de levering en het onderhoud van onze kranen, we zijn erg tevreden over hun werk,” vertelt Lagrange. “Maar we wisten eigenlijk niet dat ze ook experten in staalconstructie zijn en ook werken als Turnkey Contractor. Ik ken niet veel bedrijven met in-house expertise in al die domeinen, dus hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om het hele pakket aan hen toe te wijzen. Dat was een prima beslissing, want hun staalbouwteams zijn net zo betrouwbaar als hun kraanonderhoudspersoneel.”
Flexibel en nauwgezet
Lagrange herinnert zich vooral het probleem dat hij had met de LEAP-adapter, de hulpstructuur waarmee de motor opgetild en in positie gebracht wordt in de proefcel. “De adapter was gemaakt door een andere firma,” vertelt hij, “maar toen ze hier aankwam zagen we dat ze niet paste in de steunstructuur van onze proefcel. Dat was duidelijk een fout, maar TCS heeft dat voor ons opgelost. Ze hebben een manier gevonden om onze structuur aan te passen aan zowel de nieuwe LEAP-adapter als de oude CFM-adaptor. Een bewijs van hun grote flexibiliteit, inventiviteit en nauwgezetheid.”
Tijd is geld bij het onderhoud van vliegtuigmotoren
Snecma Services Brussels is een filiaal van Snecma (www.snecma.com), een wereldleider in de bouw van vliegtuigmotoren die op zijn beurt deel uitmaakt van de groep Safran (www.safran-group.com). SSB is gevestigd op Brussels Airport en is eigenlijk de opvolger van de afdeling motoren van Sabena Technics, de onderhoudsdivisie van de voormalige Belgische luchtvaartmaatschappij.
SSB stelt 240 mensen tewerk en is gespecialiseerd in het onderhoud van CFM-motoren, die veel gebruikt worden in vliegtuigen met smalle romp zoals ze Boeing 737 en de Airbus A320. “Motoronderhoud is kritisch voor de veiligheid en de prestaties van vliegtuigen,” zegt Yves Lagrange. “Je kunt het enigszins vergelijken met het onderhoud van een auto, gezien de gelijkaardige focus op kostenbewust preventief onderhoud in lijn met het eigenlijke gebruik. Maar in veel opzichten is het ook erg verschillend. Motoronderhoud betekent hier vaak het volledig renoveren van de motor. Dat doe je niet in één dag, we hebben er doorgaans een maand of twee voor nodig. Tijdens die periode huurt onze klant reservemotoren om het toestel in bedrijf te houden. Dat is een kostelijke zaak, daarom staat contractueel vast dat we de job in 55 dagen klaren, anders moeten wij die huur betalen. Tijd is geld.”
Specificaties
- Ontmanteling van de bestaande proefcel om plaats te maken voor kantoorruimte.
- Installatie van een KBK 1250-kg monorail aan het plafond, inclusief RF-controle.
- Constructie van funderingen en studie, ontwerp en productie van twee 20-ton ankerpunten voor het nieuwe frame van de proefcel, inclusief op maat gemaakte kabels en verankeringen.
- Aanpassing van platformen en toegangspaden.
- Installatie van levenslijnen voor onderhoud van de technische installaties op het dak.
- Aanpassen van de ophangstructuur van het testframe, inclusief een op maat gemaakte versterkingsbalk. Aanpassing van de adapter.
- Herstelling van een voordien beschadigde hydraulische toegangspoort.