Slimme beslissingen leiden tot grootse prestaties
Fingo werd in 1946 opgericht als familiebedrijf in de Antwerpse Kempen en is sinds de jaren zeventig een Belgische referentie voor zijn betonnen welfsels. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf veel geïnvesteerd in de productiecapaciteit voor voorgespannen welfsels, een markt die de afgelopen tien jaar gestaag is gegroeid.
“Niet lang na de bouw in 2009 bereikte onze fabriek voor voorgespannen welfsels in Malle zijn volledige capaciteit,” zegt Productiedirecteur Maarten Kreemers. “En ondanks de crisis die op dat moment heerste, waren die producten behoorlijk succesvol, ook in Nederland.”
20 m of meer overspannen
Naar verwachting zal de vraag naar voorgespannen welfsels verder toenemen in zowel woning- als utiliteitsbouwprojecten. Daarom besloot Fingo om de capaciteit uit te breiden in Tessenderlo op een site van 900.000 m² met een vestiging met zestien productielijnen. De hoogte van de welfsels varieert van 13 tot 50 cm bij breedtes van 60 of 120 cm. “Onze dikste welfsels kunnen meer dan 20 meter overspannen,” zegt Kreemers.
De fabriek werd in gebruik genomen in april 2019 en draait nu al twee shifts per dag, vijf dagen per week. Het weekend is voorbehouden voor onderhoud. Volgend jaar komt er nog een derde, nachtelijke shift bij.
Spoorliggers optimaliseren voor betere kraanprestaties
Het bouwproject zelf verliep zeer vlot, onder andere dankzij de droge zomer van 2018 en de gematigde weersomstandigheden tijdens de daaropvolgende winter.
“Het klopt dat we geluk hebben gehad, maar het was ook een kwestie van goed plannen en slim aanbesteden,” zegt Kreemers. “Ik geef een voorbeeld: bij een bouwproject als dit bouwt de hoofdaannemer doorgaans ook de spoorliggers voor de rolbruggen. Maar in de fabriek in Malle hadden we problemen ondervonden met de balken die het bouwbedrijf had geïnstalleerd. Dus besloten we om het over te laten aan de kraanontwerper en -fabrikant. Zij weten het beste hoe ze de liggers moeten optimaliseren voor betere kraanprestaties en minder slijtage.”
De kraanfabrikant weet het beste hoe hij de spoorliggers kan optimaliseren voor betere prestaties
De oplossing van een aanslepend probleem
Het project in Tessenderlo leidde tot de oplossing van een ander probleem in de fabriek van Malle. Maarten Kreemers legt uit: “Tijdens het project vroegen we TCS om een aanslepend probleem te onderzoeken met een gelijkaardige kraan met twee takels in Malle. Hun ingenieurs ontdekten al snel twee oorzaken van het probleem. Ten eerste waren de spoorliggers verkeerd ontworpen en de sporen niet goed uitgelijnd. Ten tweede waren er takels van een ontoereikende bedrijfsklasse geïnstalleerd. Vervolgens hebben we hen gevraagd om de liggers aan te passen en de takels te vervangen door de juiste apparatuur. Ze hebben dan precies dezelfde takels geïnstalleerd als hier in Tessenderlo. Probleem opgelost, bedankt TCS!”
Specificaties
- Kraanrails van 400 m met geleidingsrails voor stroomvoorziening
- Twee DBK 2 x 8 t - 26 m dubbelligger-bovenloopkranen uitgerust met:
- Intelligente bewegingscontrole van TCS om cyclustijden te optimaliseren
- Joystick-radiobediening
- Looppaden langs de rolbrug en toegankelijke trolley
- Vier EBK 10 t - 26 m enkelligger-rolbruggen met radiobediening
- Een EBK 10 t - 15 m enkelligger-rolbrug met radiobediening
- Een EBK 3,2 t - 16 m enkelligger-rolbrug met radiobediening.