In de afvalverwerkingseenheid van MBS in Geel (zie ‘Mechanisch-Biologische Separatie’) wordt vast huishoudelijk afval en bedrijfsafval verwerkt door twee rolbruggen uitgerust met schrootgrijpers. De kranen waren in 2004 geïnstalleerd en uitgerust met vlakkabels voor de voeding. Die waren erg groot, gezien de lange rijwegen van 116 meter. “Jammer genoeg kregen we al na enkele jaren problemen met die kabels,” zegt Geert Van den Broeck. “De vlakkabels en hun loopwagentjes raakten vaak beschadigd omdat ze het zwaar te verduren kregen, vooral door de hoge snelheid van 2,5 m/s en de frequente en abrupte versnellingen en afremmingen. Daardoor botsten de loopwagentjes hard tegen elkaar en braken de kabels vaak af. We moesten geregeld kabels en wagentjes vervangen, met ongeplande productiestilstanden tot gevolg.”
Een einde aan de onzekerheid
Daaropvolgende verbeteringsprojecten losten het probleem niet op. “Ik herinner me dat we in 2010 het hele systeem vervangen hebben volgens een verbeterd detailontwerp en met alternatieve componenten,” verduidelijkt Van den Broeck. “Maar het probleem kwam terug in 2012. Het bedreigde heel onze werking. Vergeet niet dat onze afvalverwerking rigoureus in de pas moet lopen met de afvalinstroom, anders zitten we snel in het nieuws! Om een einde te maken aan de onzekerheid hebben we uiteindelijk een Request for Proposal aan rolbrugleveranciers uitgeschreven.”